Töötad hetkel karusnahaga kauplemise keelu nimel. Kas näed, et selline trend hakkab samuti levima?
Eeldatavasti hakkab karusnahaga kauplemise keeld levima ja jõuab peatselt ka teistesse USA linnadesse ja osariikidesse. Karusnahk on valijate jaoks moraaliküsimus. Tarbijad ei soovi, et nende ostetavad tooted oleksid seotud loomade piinamisega. Näen, et karusnahaga kauplemise keeld ei hakka levima mitte ainult USAs, vaid ka mujal maailmas, näiteks Euroopas.
Kas karusnahk on USAs veel populaarne? Sa elad Texases, seal on ju väga soe, kas pole?
Kahjuks on Dallas Texases üks enim karusnahka tarbivaid piirkondi. See on hea näide, et karusnahka ei kanta seal, kus on külm, vaid tegemist on vanamoodsa staatusesümboliga. Et näidata: mul on raha. New Yorgis näeb karusnahka külmematel kuudel, kuid enamasti igasuguste ääriste kujul. Karusnahatööstus on investeerinud palju sellesse, et karusnahka ei peetaks nn «vanaema kasukaks» ehk täispikaks karusnahast kasukaks. Tööstus hakkas rõhku panema kaunistustele. See aga tekitas tarbijates tunde, et väikesed ribad ei ole seotud loomaga. Need, kes kinnitasid, et ei kannaks iialgi sellist naaritsakasukat nagu vanaemal, ei pannud aga tähele, et kapuutsikrae nende Canada Goose’i jopel on samamoodi karusnahk. Seetõttu oleme pidanud tarbijaid ümber õpetama.
Millisena näed moe tulevikku?
Peale seda, kui ettevõtted on loobunud karusnahast, hakatakse tegelema eksootiliste nahkadega. Püütoni-, krokodilli-, alligaatorinahad. Nende materjalide tarneahel on kohutav. Ükski vastutustundlik ettevõte ei tahaks olla sellega seotud. Selles mõttes on valdkond sarnane karusnahaga. Mõlemal juhul on tegemist metsloomadega. Samal ajal aga töötatakse usinalt villa, sulgede ja naha alternatiivide kallal. Innovatsioon uute materjalide turul on võtmesõna: viinamarjadest nahk, ananassinahk, seenenahk, kork jms. Sellised materjalid on jätkusuutlikud ja näevad head välja. Teisalt tegeletakse ka n-ö laborinahaga. Kõik uudsed materjalid on alguses kallid, kuid mida aeg edasi, mida suurem nõudlus, seda odavamaks nad muutuvad. Nii nagu on juhtunud tänaseks juba väga populaarseks saanud tehislihaga Impossible Burger ja Beyond Meat. Kui viimase sai eelmisel aastal 15 dollariga, siis täna maksab Beyond Meat’i burger 5 dollarit. Ja see muutub aina odavamaks, tõrjudes lõpuks pärisliha kiirtoidurestoranidest välja. Sellisest asjade käigust võidavad nii loomad, keskkond kui ka tarbijate tervis.
Kui maailm saab karusnahavabaks, siis mida sa edasi teed?
Tahaksin töötada vegan alternatiivide kallal. Ma tahaksin luua ettevõtte, mis aitab lõpetada näiteks nahatootmise, või aidata samas valdkonnas mõnel teisel moel. See on kindel tulevik – liikumine taimsete alternatiivide suunas.
PJ Smith esineb ettekandega 10. novembril Taimetoidumessil, Kultuurikatlas.