Teadlased avastasid dinosauruste seas puuduva lüli - «superpardi»

Aili Ohlau
, Lemmik.ee toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Illustratioon. Probrachylophosaurus bergei dinosaurus.
Illustratioon. Probrachylophosaurus bergei dinosaurus. Foto: HANDOUT/REUTERS

Hiljuti avaldatud uuringu kohaselt avastati Montanas superparti meenutav dinosaurus, kelle pealael paiknev kolmnurkne hari viitab seni puudunud lülile teiste n-ö pardinokaliste dinosauruste liikide vahel.

Montana riikliku ülikooli muuseumi esindaja Elizabeth Freedman Fowler ning avastuse kaasautor John Horner analüüsisid «superpardi» jalaluud. Nad tuvastasid, et loom oli surres 14-aastane ja ta oli jõudnud kasvada peaaegu täiskasvanuks. Ta oli umbes üheksa meetrit pikk ning võis kaaluda umbes viis tonni, kirjutab Discovery News.

Montanas leitud uus dinosauruseliik Probrachylophosaurus bergei elas 79,5 miljonit aastat tagasi.

Teadlased leidsid, et leitud fossiil sarnaneb teistele taimetoiduliste dinosaurustega, nagu Brachylophosaurus, kes elas umbes 78 miljonit aastat tagasi, ja Arcristavus, kes elas 81 miljonit aastat tagasi.

Arcristavus'el polnud peas harja, kuid Brachylophosaurus'el oli peas suur ja lame mõlakujuline hari. Seetõttu usuvad teadlased, et kolm dinosauruseliiki on omavahel suguluses ja «superpart» neid ühendav keskmine lüli.

«See on suurepärane näide sama sugupuuga dinosauruste evolutsioonist miljonite aastate jooksul,» märkis Freedman Fowler.

Teadlaste sõnul olid harjad kas liiga väikesed või liiga suured ja haprad, et kasutada oma pead võitluses. Seetõttu arvavad nad, et hari oli pigem nii isastel kui emastel loomadel kaunistamiseks, et oleks võimalik saata samast liigist loomadele visuaalseid signaale ning anda teada, kas loom on täiskasvanud.

Kommentaarid